Naxxramas. Nekropole pod kontrolou nemrtvé Pohromy, která v nejednom smrtelníkovi budí představy za hranicemi samotného děsu. S Kel’thuzadem jako jejím vládcem je předurčena k ničemu jinému než rozsévat nákazu smrti. Přestože její účel plní temné představy Krále lichů, historie Naxxramasu sahá mnohém dále.
Naxxramas původně sloužil nerubiánům v čele s Anub‘arakem jako prastarý ziggurat, ze kterého se stala jejich vojenská základna. Během Války Pavouků (v originálně War of the Spider) se Králi lichů Ner’zhulovi podařilo nerubiány porazit a po jejich smrti je oživit do svých služeb, přičemž se tomuto osudu nevyhnul ani samotný Anub‘arak. Ner’zhul byl natolik fascinován nerubiánskou architekturou, že ji začlenil do spektra té své. Jako úplně prvním krokem bylo převzetí Naxxramasu, který se vlivem temné magie smrti, jakou Král lichů oplýval, vyzdvihl do nebes a stal se tak vůbec první nekropolí nemrtvé Pohromy.
V čase Třetí války, kdy se Ner’zhulovi prostřednictvím Arthase podařilo na oko ve jménu Legie zničit Lordaeron a Quel’thalas, se karty začaly obracet proti samotnému Králi lichů. Arthas po porážce Archimonda na hoře Hyjal musel kvůli hrozbě Illidana zamířit do Northrendu a dohled nad Lordaeronem přenechal svému majordomu, archlichu Kel’thuzadovi.
Kel’thuzad v důsledku toho převzal velení nad Naxxramasem a nekropoli nechal magicky přemístit do Eastern Plaguelands. Vzhledem ke skutečnosti, že se od té doby na většině území bývalého Lordaeronu stále v důsledku Třetí války vedou boje o kontrolu nad celým regionem mezi Pohromou, Scarlet Crusade a Argent Dawn, rozhodl se archlich přistoupit k poněkud radikálnější strategii. Nákaza hrála v prospěch nemrtvé Pohromy a vlivem tohoto agresivního manévru se její vliv začal efektivně rozpínat. Proto, aby utvrdil moc armády Krále lichů, Kel’thuzad vycítil příležitost zaútočit i na Alianci a Hordu v postupných invazích.
Obě azerothské velmoci však útoky začaly odrážet a dospěly k závěru, že Kel’thuzad představoval mnohem větší hrozbu, než se původně myslelo a je třeba s ním skoncovat. Hrdinové z řad Aliance I Hordy začali spolupracovat s Argent Dawn a Naxxramas se tímto stal cílem, který však nebude snadné dobýt.
Nekropole je rozdělena do pěti částí (také zvaných křídel), přičemž každá z nich představuje aspekt, jakým Pohroma vede válku, a poskytuje pohled do hrůzostrašných praktik, jež jsou za jejími zdmi praktikovány.
Construct Quarter
Prvním křídlem je tzv. Construct Quarter, které je typické především pro nevyslovitelné pokusy pro tvorbu různých monster z masa a kostí. Celý tento úsek obývají hnusové (v originále Abominations), masití obři (Flesh Giants) a nespočet šílených experimentátorů. Jako první větší překážku představuje úvodní boss, hnus Patchwerk, který byl poskládán a sešit na Kel’thuzadův osobní rozkaz. Patchwerka od obyčejných hnusů odlišuje jeho velikost a mnohem neuvěřitelnější síla.
O něco málo silnější, avšak zákeřnější je další boss zvaný Grobbulus. Jedná se o speciálního masitého obra zabíjející své oběti především velice zákeřnou a agonizující nákazou, kterou jim do těl vpraví prostřednictvím masivní injekce, jež představuje jeho pravou horní končetinu. To, co zbyde po souboji s Grobbulem, je předhazováno ohromnému nemrtvému psovi Gluth, jež je typický pro svůj neukojitelný apetit. Říká se, mu už nestačí ani těla živých, a proto se jej Kel’thuzad rozhodl krmit také nepovedenými nemrtvými experimenty. Přestože Gluthův apetit ztvárňuje samotnou neukojitelnost, není to nic v porovnání s posledním bossem celého Contruct Quarter, obrovitým masitým golemem zvaného Thaddius.
Toho kromě jeho neuvěřitelné masivnosti provází i velice děsivý původ, z jehož nejednoho smrtelníka zamrazí v kostech. Thaddius je totiž sešit z těl žen a malých dětí, jejichž duše uvízli v jednom obřím těle. Představuje největšího z masitých obrů, který je však stále předmětem testování a pokusů. Jeho tělo se dá přimět k určité interakci pouze prostřednictvím elektrických nábojů z cívek, jež jsou v jeho místnosti přítomné. Dobývání tohoto křídla bude chtít notnou dávku odvahy, a především silný žaludek.
Plague Quarter
Ocelový zažívací trakt nebude potřeba pouze v prvním křídle. Plague Quarter znázorňuje část Naxxramasu, která se soustředí na testování a produkci nákazy, jež je pro Pohromu typická. Lze zde potkat nejen nemrtvé, ale také nespočet mrchožroutů a hrůz, které vznikly reakcí nákazy s okolním světem a faunou. Jako první oříšek na odvážně dobrodruhy čeká souboj s nekromancerem Noth the Plaguebringer. Za svého života byl, rovněž jako Kel’thuzad, člen Kirin Toru a spolu s ním vyslyšel Ner’zhulovo mentální volání a přidal se ke Kultu Zatracených (Cult of the Damned). Když ale spatřil skutečnou podstatu daného poslání, začaly se v něm probouzet pochyby a do jisté míry i lítost. Kel’thuzad však pouhým dotekem zmrazil Nothovo provinilé srdce a bývalý mág nyní slouží po boku mocného arciliche.
Podobně na tom byl druhý z bossů Plague Quarter, Heigan the Unclean, který se ke kultu přidal ve stejné době. Ikonickým však pro něj jsou kotle s nákazou, které se po Lordaeronu začaly objevovat už před Třetí válkou, a za jejichž původem stál právě on. Jeho pravé schopnosti však spočívají ve vytváření různorodých pastí, jež jsou v Naxxramasu přítomné. Kolují také zvěsti, že jeho moc mu dovoluje je aktivovat kdykoli dle vlastní vůle.
Všechny pasti přítomné v Plague Qaurter vedou ke konečnému bossovi celého křídla, prohnilému elementálovi Loatheb, který díky nákaze vzešel do existence. Jeho spóry dokáží zcela negovat jakoukoli léčivou magii a stát proti stvoření zrozené z kombinace přírodních živlů a smrtící magie může být téměř nemožný úkol.
Arachnid Quarter
Nákaza však není jedinou plnohodnotnou zbraní Pohromy. Mnoho smrtelníků děsí představa vražedných pavoukovců, kteří z Naxxramasu pocházejí. Ti jsou umístěni v Arachnid Quarter a první představitel, kterým dobrodruhové čelí, je Anub’rekhan. Tento mocný nerubiánský generál byl prvním z těch, který ve Válce Pavouků vedle svého krále Anub’araka padl. Přestože Naxxramas byl onehdy Pohromou dobyt a Anub’rekhan oživen do jejích služeb, znalost celé pevnosti včetně tajných chodeb hraje v jeho prospěch, obzvláště v této části nekropole, která je jimi protkaná.
Nedaleko Anub’rekhana totiž jedna taková chodbička vede a na jejím konci lze narazit na Grand Widow Faerlinu, druhého bosse. Tato rázná kultistka bývala za svého smrtelného života vynikající botanistkou, avšak ve smrti se stará o různé druhy pavouků, jejichž zákeřný, ale speciální jed je v kombinaci se smrtící nákazou zcela devastující biologickou zbraní.
Samotný jed však pochází od matky těchto pavouků a poslední bosse celého křídla, Maexxny. Tento unikátní pavouk chycený v dávných časech v northrendských horách je klíčem k produkci svého těchto vražedných pavoukovců pro Pohromu. Zbloudilí a nezkušení dobrodruhové slouží jako potrava pro její potomstvo.
Military Quarter
Nejsilnější zbraní Pohromy jsou však obávaní rytíři smrti, k jejichž tréninku slouží čtvrté křídlo Military Quarter. Na jeho začátku se většinou nacházejí nově oživení rytíři, kteří musí projít velice náročným výcvikem. Ten zajišťuje první boss Instructor Razorvious a legendy praví, že je na bojišti tolik obávaný, že jeho bojovou techniku dokážou zvládnout pouze jeho nejvěrnější kadeti. Bojová technika však není to jediné, co vhání strach z rytířů smrti do srdcí obyčejných dobrodruhů.
Rytíři smrti jsou ikoničtí pro svou kombinaci v dovednosti neobyčejného souboje a především nekromancii. Její studium má na starosti nekromancer Gothik the Harvester, druhý boss celého křídla, kterého provází nejedna spekulace. Říká se o něm, že je natolik nebezpečný díky své schopnosti přivolat legii nemrtvých válečníků pouhým lusknutím prstů. Zároveň jsou jeho metody natolik účinné, že nekromantické magii dokáže naučit i ty nejslabší z adeptů na rytíře smrti.
Celému křídlu však dominuje elitní kasta čtyř rytířů smrti vybraných samotným Kel’thuzadem, jež zároveň disponuje neobyčejnou mocí. Nazývají se Four Horsemen a příběh každého z nich je protkán neobyčejným a krutým osudem, který (ne)dobrovolně následují i ve smrti. Sir Zeliek býval paladinem tak oddaným, že i ve smrti Světlo stále slyší jeho volání, přičemž se ani samotnému Kel’thuzadovi nepodařilo jeho víru ovládnout. Jeho tělo už ano. Lady Blaumeux je známá pro svou nelibost v utrpení všech hloupých odvážlivců, kteří si dovolí jezdce vyzvat. Přestože kolují zvěsti, že za svého života to byla neobyčejná paladinka, smrt ji změnila k nepoznání a temnému fanatismu. Oproti tomu Thane Korth’azz, třetí z jezdců, je znám pro svou netrpělivost, tvrdohlavost, ale především ráznost. Vlastnost, kterou si vzal ze svého života trpasličího paladina a jednoho z nejslibnějších rytířů Stříbrné Ruky (Silver Hand). Posledním a nejznámějším jezdcem je Alexandros Mograine, ze kterého se stala legenda jménem Ashbringer, jež svým stejnojmenným mečem neúnavně Pohromu donutil pokaždé na ústup. Kel’thuzad ve spolupráci s nathrezimem Balnazzarem zmanipuloval jednoho z Alexandrosových synů, Renaulta, aby svého otce zabil. Kel’thuzad Ashbringera zákeřně oživil, a i přes jeho neoblomnou vůli se archlichovi podařilo legendu zlomit a přivést do svých služeb, kde nyní v čele samotných Four Horsemen stojí.
Frostwyrm Lair
Klíčem k odvrácení hrozby Naxxramasu je porážka Kel’thuzada, kterého však magie všech těchto čtyř křídel chrání. Po jejich dobytí lze magickou bariéru rozptýlit a vydat se do části Naxxramasu, ve které se nachází Kel’thuzad a do níž živá duše nepohlédla. Archlich je ale velice prohnanou hrozbou a vstup do jeho komnat vede pouze přes místnost Frostwyrm Lair, kterou stráží mocný frostwyrm jménem Sapphiron. Mocný kostnatý drak byl za svého života mocným členem modré dračí letky, kterou vede prastarý Dračí Aspekt magie jménem Malygos. Arthas ve své cestě k záchraně Krále lichů Ner’zhula narazil na mocného Sapphirona, který se mu postavil do cesty. Přestože zrádný princ díky Illidanově manipulaci se Sargerasovým okem přicházel o moc, využil část jejích zbytků k porážce a oživení mocného Sapphirona do služeb Pohromy. Ještě, než Arthas Illidana porazil a stal se novým Králem lichů, Sapphiron byl vyslán do Naxxramasu, aby sloužil jako Kel’thuzadův strážce.
Celá místnost má pouze další jediný vstup – Kel’thuzadovu komnatu. Arcilich je velice mocným generálem Pohromy díky svým rozsáhlým znalostem magie, prohnanou inteligencí, ale také tajemně temným příběhem, který pomyslným uzlem děsu sváže srdce nejednoho smrtelníka…
Zjistěte o Naxxramasu více!
Chcete vědět, co všechno můžete dělat v poslední fázi Classic WoW, která přinese raid Naxxramas? Připravili jsme pro vás obsáhlý článek, který vám vysvětlí všechno potřebné.
6. fáze Classic WoW – Naxxramas, Armaments of Battle, Atiesh a další